donderdag 6 juni 2019

blog 31 || Mindset



al 30000x heb ik geprobeerd iets te schrijven, steeds loop ik vast of vind ik het verhaal te verwarrend. Uiteindelijk kan ik keer op keer alles verwijderen maar daar kom ik ook niet verder mee. Dus bij deze een klein blogje over wat er op dit moment in mijn hoofd zit. Al is het maar om te zorgen dat uit mijn hoofd gaat. Ik verwacht van mezelf dat als ik iets deel, dit ook bijdraagt aan iets. Nu probeer ik te accepteren dat dat niet altijd hoeft en dat wat ik schrijf ook gewoon puur over mijn gevoel mag gaan. Het is tenslotte mijn blog, dus waarom niet!?




1 jaar, 2 maanden en 14 dagen geleden kreeg ik een diagnose die mijn leven totaal veranderde. Het dringt nu echt pas tot me door dat ik kanker heb gehad en wat dat betekend. Zowel voor nu als voor de rest van mijn leven. Het heeft mijn ogen geopend want het kan echt zomaar voorbij zijn. Het leek altijd zo ver van mijn bed en zelfs toen het mij zelf overkwam (hoe dichtbij wil je het hebben) dacht ik nog, het kan altijd erger. Ik ben blij dat ik hier ben en dat ik de kans heb om mijn dromen na te jagen. Dus waarom leven naar bepaalde verwachtingen die ik zelf gecreëerd heb, en dus eigenlijk niet bestaan. Conditionering, brengt mij op een stukje van mijn leven afgelopen tijd dat ik wil delen. Tegenwoordig hoor je overal wel wat over mindfullness. Ik werd daardoor ook nieuwsgierig en in eerste instantie vond ik meditatie echt niet mijn ding maar na wat onderzoek ben ik het boek Ikigai: de Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven, gaan lezen dat boek heeft mij wel aan het denken gezet. Bijvoorbeeld over hoe ik tegen dingen opkijk terwijl ik juist dankbaar zou moeten zijn voor die dingen. Toen ik eenmaal aangestoken was met het mindset virus raakte ik verslaafd aan de podcasts. En dan 1 in het bijzonder. Master your mindset van Michael Pilarczyk. Door het luisteren van zijn podcast kreeg inzichten waarvan ik het bestaan niet afwist.

Van hem leerde ik wat conditionering betekend. Conditionering wil zeggen dat je gedachten geprogrammeerd zijn door hoe je opgegroeid bent, je ervaringen en door de meningen van andere mensen.

Als je jou conditionering wilt aanpassen zul je eerst die verwachtingen moeten doorbreken. Dit kun je alleen bereiken door ze te vervangen voor doelen.
Wat wil je écht, wat houdt je nu tegen?
Maak er een noodzaak van. Je wilt het niet, maar het moet.
Doorbreek je afremmende gedachten en handelingen.
Geloof met heel je hart in jou nieuwe gewoonte.
Versterk jou nieuwe gewoonte
Controleer je nieuwe gewoonte op doeltreffendheid en duurzaamheid.
De meeste mensen kunnen een nieuwe gewoonte niet lang volhouden. In plaats van vervangen, doen ze de oude gewoonte verstoppen en als het even tegenzit, vallen ze weer terug in hun oude gewoonte.