donderdag 10 mei 2018

Blog 14, 4 dagen voor de chemo.

* Deze blog gaat onder andere over de chemotherapie en kan belangrijk zijn voor alle mensen in mijn directe omgeving.*

Hallo lieve allemaal,
Het is alweer even geleden dat ik wat heb laten horen. En dat kan ook wel kloppen de afgelopen 6 weken ben ik een beettje een kluizenaar geweest hahah. Ondertussen ben ik 2 keer naar het ziekenhuis geweest om te vullen en dat gaat tot zo ver zonder pijn of andere problemen. Bij de laatste afspraak hebben ze 60cc gevuld dus nu zit ik alweer op 260cc. Zo heb ik ook nog wat kleine uitstapjes gemaakt en rustig kunnen voorbereiden op het volgende traject.
De weken zijn voorbij gevlogen voor mijn gevoel. Daardoor komt de chemo ook wel opeens heel dicht bij. Afgelopen dinsdag had ik een afspraak met Gemma over de chemotherapie en zelfs toen voelde heel onwerkelijk. Alsof het niet over mij gaat zeg maar. Maar dat is in dit geval wel zo en dan slaan de spanningen toch wel een klein beetje toe. Maar dan komt dat ook meer doordat ik me niet kan voorbereiden omdat ik niet precies weet wat de chemo met me gaat doen.

Even over de chemotherapie en wat ik precies ga krijgen enzo.
Het is een PTC kuur en hij zal bestaan uit 6 kuren van 3 weken waarbij ik op dag 1, 3 delen krijg toegediend en op dag 8 moet ik nog een keer terug voor 1 deel.
De verschillende delen zijn paclitacel, carboplatin en trastuzumab. De Paclitaxel krijg ik in 2 delen zodat deze minder agressief is. Trastuzumab is een immunotherapie en zal ik in totaal 1 jaar krijgen, maar na de chemo worden ze met een injectie toegediend in plaats van via het infuus. Aansluitend aan de chemo zal ik ook nog een hormoontherapie kuur starten maar dat is weer een stap verder.

Maandag is het zover, dan moet ik om 9.30 in het ziekenhuis zijn voor mijn aller eerste keer chemotherapie. En dan ook meteen goed want de kuur duurt 5 uur, 5 UUR! Toen ik dat las dacht ik toch wel even oh-oh dat is wel heel erg lang, en zeker nu ik wel de hoofdhuidkoeling ga doen... maar goed dat is dus iets waar ik me op kan voorbereiden. Zo neem ik mijn tablet mee zodat we netflix kunnen kijken en ik neem denk ik een boek of wat tijdschriften mee. De volgende kuren duren gelukkig 3 uur, nog lang maar beter dan 5 uur! Ik heb de medicijnen tegen de misselijkheid al in huis dus alleen nog even een tas klaar zetten met alle dingetjes voor in het ziekenhuis en ik wil nog even een rondje door de stad maken om wat spullen in huis te halen voor de dagen na de chemo. De kuur die ik ga krijgen wordt door de artsen omschreven als vrij agressief, er gaan dus zeker wel dagen komen dat ik te moe ben, of me echt heel beroerd voel. Maar er kunnen ook dagen zijn dat ik me prima voel en die omschakeling zal voor zowel mijzelf als voor andere best lastig zijn.
Aangezien ik nu ook niet weet hoe ik me precies zal voelen zou ik zeggen stuur me een apje als je wat wilt doen of langs komen en wacht gewoon mijn reactie af. Voor uit plannen zit er komende tijd niet echt in behalve dat het de 1e week het heftigst zal zijn en zo neemt het de 2e week iets af en de 3e ook. Dus ik kan best uitjes plannen en dan hopen dat het niet ineens omslaat hihihi.
In ieder geval wat ik wil zeggen is dat ik heel blij ben met alle lieve uitnodigingen om dingen met me te gaan doen en natuurlijk vrienden en familie die lang komen enzo, dat zijn de dingetjes die mij kracht geven om door te gaan. Tot zo ver (vind ik zelf) heb ik onwijs veel geluk gehad zowel met de diagnose (geen uitzaaien enzo) als met de operatie en het herstel. Maar dat haalt niet weg dat die chemotherapie alles zomaar overhoop kan gooien. Tot nu toe ben ik nog altijd helemaal mezelf geweest en voelde me niet anders als bijvoorbeeld 2 jaar geleden. Maar de mogelijke bijwerkingen die ik mee gekregen heb zetten je toch wel even terug op het spoor. Omdat ik alles blijf delen is het misschien handig dat jullie ook weten waar ik mee te maken kan krijgen omdat ik daar ook over zal schrijven in mijn blog dus hieronder zie je de lijstje met mogelijke bijwerkingen.

  • vermoeidheid.
  • verminderde eetlust, misselijkheid, braken, zuurbranden.
  • verminderd concentratievermogen, stemmingswisselingen.
  • een verdoofd gevoel, gevoeligheid, tintelingen of pijn in de handen/voeten
  • verminderde hartfunctie
  • leverfunctiestoornissen
  • gedurende de chemotherapie bloedarmoede, een laag aantal aan witte bloedcellen (verhoogde kans op infecties), een laag aantal bloedplaatjes (verminderde bloedstolling.

verder kan ik er gewoon niet veel over zeggen... afwachten.. alweer....
Het enige wat ik kan doen is op dagen dat het kan toch in beweging blijven dus lekker de deur uit gaan de zomer staat voor de deur! Maar niet iedereen is vrij natuurlijk dus ik waardeer het enorm dat heel veel mensen hebben aangegeven met me op stap enzo. Waarschijnlijk zal ik de gezelschap ook nodig hebben want soms alleen zijn zal lekker zijn maar voor mij is een serie of filmpje kijken zonder echt te praten ook genoeg. Maar dat zien we nog wel, nu eerst maar even focussen op maandag!!

Ohja nog even heel snel over het vloggen. Ik kon thuis niet genoeg onderwerpen bedenken om over te vloggen dus daar wil ik nog even mee wachten tot maandag. Dan zullen er genoeg dingen zijn die op beeld makkelijker uit te leggen zijn dan in tekst. Tussendoor zal ik op Instagram en Facebook ook wel dingetjes posten dus houd dat ook in de gaten!

Als ik zo mijn toespraak na lees krijg ik toch kriebels in mijn buik. Het is zo'n raar idee dat ik maandag naar het ziekenhuis ga, ik voel me goed bijna alsof er niets aan de hand is, en dan kan ik binnen een paar dagen uit het niets heel ziek worden... ik denk echt dat niemand dat zich kan voorstellen tenzij je het zelf mee maakt. En het haaruitval natuurlijk... ik ben zo benieuwd of de hoofdhuidkoeling werkt. Ik begrijp ook volledig waarom mensen vragen hebben want wanneer een dierbare of een wild vreemde te horen krijgt dat hij of zij kanker heeft denk je toch bij jezelf hoe zou het zijn als dat mij zou overkomen. Ik denk dat dat iets menselijks is want ik heb ook het programma reis van je leven gekeken afgelopen dinsdag, deze aflevering ging over een meid van 26 geloof ik, zij kreeg een paar jaar terug borstkanker. Toen onderging ze ook chemo en een operatie enzo en ging dus de goede kant op. Tot ze 2 maanden terug te horen kreeg dat er meerdere uitzaaien gevonden waren en de artsen haar niet meer konden genezen..... dan zie je dus je grootste angst bij een ander uitkomen. Bizar. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe zij zich voelt.... Maar daarom stel ik mijn leven dus een klein stukje open. Misschien is er iemand die iets uit mijn verhalen kan halen, in ieder geval kan ik mijn zegje doen en dat lucht vaak toch wel erg op!! Plus het feit dat het gewoon handig is om iedereen op de hoogte te houden 😊.

bedankt weer voor lieve berichtjes en support.
Fijn weekend alvast en jullie horen snel weer van me!!!